Бурен обществен дебат за реконструкцията на булевард "Цар Освободител" във Варна

В обхвата на проекта има резервирано трасе за градска железница, което обаче не е предмет на самия проект.

Общинари и граждани се събраха на обществен дебат за разширяване на бул. „Цар Освободител“ – една от основните транспортни артерии за всички видове трафик в града. Пропускателната му способност обаче е почти изчерпана. Засега предложението на проектантите е само едно, включва карти без визуализации и е в своята предварителна фаза. Вече се събират предложения на граждани и експертни становища, каза по време на обсъждането заместник-кметът по строителството инж. Пламен Китипов. В срещата участваха експерти, жители на засегнатите от проекта квартали, собственици на имоти в близост или в обхвата на замисленото.

Дейностите по проекта са заложени в Общия устройствен план (ОУП) на града след продължението на бул. „Васил Левски“. Предвижда се АМ „Хемус“ да продължи като директно направление по бул. „Цар Освободител“, началната му точка да бъде пътен възел „Летище“, който е разположен между Варна и Аксаковска община, а крайната – пътният възел с бул. „Васил Левски“. 

Обсъждат се още пътни възли на две нива с пресичащите се бул. „Константин и Фружин“, ул. „Атанас Москов“, бул. „Янош Хуняди“, бул. „Република“, бул. „3 март“/ул. „Вяра“, ул. „Поп Димитър“, бул. „Христо Смирненски“. При еднотипните пътни възли от вида „Диамант“ директното трасе на бул. „Цар Освободител“ се явява главно направление, а всички пресичащи го улици – второстепенни, със светлинно регулирани кръстовища на две нива. Така се очаква безконфликтно пресичане на главната мрежа и по-бързо и безопасно отвеждане на целия транзитен трафик по посока изток-запад, коментираха представителите на проектантския екип.

В обхвата на проекта има резервирано трасе за градска железница, което обаче не е предмет на самия проект.

Трасето е изцяло северно от бул. „Цар Освободител“. Предвидено е леката железница да се движи успоредно на булеварда, и то не надземно, за да не пречи на живеещите по трасето.

По време на обсъждането стана ясно още, че в настоящия предварителен проект не е предвидено надлъжно изграждане на велоалеи. Проектантите обясниха, че все пак има техническа възможност такива да се добавят към по-нататъшните разработки.

Гражданите изразиха опасенията си, че проектът дава приоритет на транзитния трафик, вместо да се съобрази с нуждите на жителите на крайните квартали. Притеснява ги също предстоящото отчуждаване на имоти. Други повдигнаха въпроса за целесъобразността на градската железница и алтернативните възможности за обществен транспорт. 

Изразиха също съмнения относно бюджета и финансирането, които още не са нито планирани, нито осигурени. Друга констатация гласи, че вариантът на проектантския екип е само един и няма избор измежду няколко предложения, за да се видят плюсовете и минусите на всяко едно. 

След одобрението на окончателния вариант ще се пристъпи към процедиране на Подробен устройствен план и инвестиционното проектиране, което вероятно ще бъде на фази, обясни заместник-кметът.

Мегаполис ли е Варна?

Мнението на граждани и някои съветници е, че Варна не е мегаполис, а малък град и всяко „разцепване на сърцето й“ – централната част, би довело до още по-голяма натовареност на движението.

„В други държави се действа с дъгово разширяване отвъд рамките на градовете“ – гласи предложение на гражданин, участвал в срещата. 

„Вие искате да отчетете едни пари, а още дори не знаете колко ще струва всичко“, гласеше друг коментар. 

Сбирката не мина и без агресивно поведение от страна на случайни посетители в зала „Пленарна“ на общината, които имаха за цел да възпрепятстват дебата, заради което трябваше да се намеси и общинска полиция. Засега обаче служителите на реда стоят извън залата, а хората искат защита отвътре, тъй като неведнъж е имало агресивни прояви.

Присъединете се към нашата общност в Телеграм тук

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД