Размисли за първия учебен ден
Факт е, че днес децата имат и по-добри условия да намерят знанията, които са им необходими, и по-добри условия да се самосъсипят.
Първият учебен ден има специално място в сърцата на учениците без значение дали са бивши, настоящи или бъдещи. Някои малчугани от детската градина (като мен преди повече от 20 години) виждат в училището спасение от лошите лелки и задължителния следобеден сън. Някои ученици гледат на училището или като на място, на което водят социален живот, или като на учебен център, който ще им помогне в живота (в много по-редките случаи). Много от вече бившите ученици пък виждат в училището своите спомени…
За никого обаче не е тайна, че училището не е това, което би трябвало да бъде. Цялата образователна система е пълна с проблеми от различно естество, при които няма евтини и безболезнени решения. Затова няма да се опитваме да даваме решение на дълбоки проблеми като материалната база, заплащането и най-вече мястото на преподавателите в обществото. Вместо това ще направим друго – ще поразсъждаваме дали можем и дали трябва да имаме сляпо доверие на която и да било институция в която и да било държава по света…
Всички забелязват, че общото ниво на учениците не е на висотата, на която се иска на обществото. Затова много родители прибягват до частни уроци за своите деца и винят учителите за несвършена работа без да осъзнават, че учителите са поставени в рамки заради системата. Но недостатъчно високото общо ниво ни помага да забележим тези ученици, които се справят. Тук не става въпрос единствено за оценки, но и за фактори като участия в конкурси, олимпиади, фестивали и всякакви други събития, при които се оценяват дадени качества, знания и умения. Ако започнем да търсим защо някои ученици намират своето призвание и покоряват върхове, а други намират утеха в позволени или непозволени вещества и дискотеки, ще стигнем до едно заключение – едни ученици имат целеполагане и желание да се развиват в дадена област, а други нямат такава или са лишени от средата, в която да виждат смисъл да се борят за своите мечти.
И ако допреди петнайсетина години учениците бяха сами, то днес те разполагат с цялото човешко познание в ръката си. Да – смартофонът, който може да те унищожи, но и може да ти помогне да осъзнаеш, че не си сам макар много от родителите да го дават на двегодишните си деца, за да си „осигурят“ няколко часа „спокойствие“.
Всяка една нова технология, която може да се ползва и за лошо, и за добро, трябва да бъде използвана за добро. Пример за това е приложението „ТикТок“, което в своята родина е по-различно отколкото в Европа. Благодарение на ТикТок голяма част от китайските деца искат да станат инженери, космонавти и творци, а в Европа подрастващите искат да станат „инфлуенсъри“… Това е показателно, че една технология може успешно да помогне в процеса на осъзнаване на подрастващите ако бъде регулирана по правилния начин.
Така стигаме до заключението, че новите технологии са възможност, която може и трябва да бъде внедрена в образователната система. Те обаче не трябва да са единствени. Трябва да се внедрят като спомагателна част, като нещо, което въвежда малчуганите в света на книгите и науките и им помага да разберат, че на този свят има и други деца със същите интереси. Новите технологии могат да направят образованието чрез игри по-интересно и да провокира децата да залегнат над книгите или да потърсят начин да се включат в клуб по интереси или кръжок. Ако такъв няма, а интересът е на лице – институциите ще се принудят да помогнат в неговото учредяване.
Важно е обаче децата да растат в истинския свят, да се срещат с истински приятели, а по-амбициозните от тях да искат да бъдат запомнени с това, че са оставили следа след себе си, различна от това, че са развили канал с милион последователи, предлагайки пошло съдържание като предизвикателство да се хвърли от високо или да се залее с кофа вода.
Факт е, че днес децата имат и по-добри условия да намерят знанията, които са им необходими, и по-добри условия да се самосъсипят.
Затова техните родители и учители имат по-голяма отговорност от всякога, която трябва да осъзнаят час по-скоро ако искат да се почувстват по по-различен начин отколкото сьомгата, която си хвърля хайвера на произвола на съдбата.
Присъединете се към нашата общност в Telegram ТУК
Коментари