Проблем с тротинетките във Варна: Искат забрани, няма условия за каране
Електрическите скутери са от решаващо значение за много семейства, чиито членове трябва да стигат все някак до определени точки в града.
Проблемът с инфраструктурата на Варна породи нова драма след синята зона и липсата на места за паркиране. Този път тя касае водачите на електрически тротинетки, които са нарочени за „обществени вредители“ още от появата на устройствата за придвижване до работното място и дома в трудната градска среда.
Електрическите скутери, както още ги наричат, не са просто повод за подигравателни коментари относно „медийната звезда Емили Тротинетката“, която кара с бясна скорост по магистралите един от най-скъпите модели.
Те са от решаващо значение за много семейства, чиито членове трябва да стигат все някак до определени точки в града – по лични причини и най-вече по работа.
Лесно е да се заклейми нещо, когато то не ти е необходимо, но може да е основно средство за препитание на друг. Така както е при повечето водачи на превозни средства, сред които са и тротинетките.
Какво се предвижда?
Обсъждат се забрани в специална наредба за организация на движението в града. Предложението е внесено от общинските съветници от ГЕРБ. Промените са приети от транспортната комисия към местния парламент.
Промените предвиждат ограничение на скоростта на електрическите превозни средства до 25 км/ч, става ясно от проведените заседания по темата през последните седмици в местния парламент.
Водачите няма да имат право да ги управляват по тротоари, в паркове, градини, площади, детски площадки, както и площи, предназначени само за пешеходци, с изключение на обозначените за това места. На тези места тротинетките ще може единствено да се бутат, защото разрешената скорост там ще бъде до 5 км/ч. Глобата за нарушителите е в размер на 50 лв.
Фирмите оператори ще бъдат санкционирани от 500 до 1000 лева за неправилно паркиране, като за повторно нарушение ще плащат между 800 и 2000 лева. Предвижда се още забрана за паркирането в паркове, градини, детски и спортни площадки, зелени площи, пешеходни пространства, спирки на градския транспорт и др.
Дадено е съгласие промененият документ да влезе в сила след изтичане на срока за определяне на местата за паркиране на тротинетките, за който беше решено да е тримесечен, както и след разгласяването на наредбата чрез публикуването й на интернет сайт.
Предстои документът да бъде внесен за гласуване от местния парламент.
Ефектът от решението
Как реагират на това обаче варненци?! Докато пешеходците се радват, че нищо няма да ги застрашава в тяхната зона, шофьорите са в ужас, че помежду им ще се провират изскачащи изневиделица с максимална скорост тротинеткаджии.
Да не говорим, че голяма част от жителите на града няма да има как да се придвижват до работното си място, тъй като намирането на места за паркиране на автомобили е почти невъзможно, а велоалеи за тротинетките няма навсякъде. Това означава, че хората ще трябва да бутат през половината от времето, което реално обезсмисля използването на електрическите устройства и би предизвикало масови закъснения за достигане до посочената цел. А никой не е длъжен да удължава работното си време с по два часа за път, ако преди това се е придвижвал за 30 мин.
Велоалеи във Варна започнаха да се проектират и изграждат още през 2018 г. при управлението на предишния кмет на града Иван Портних от ГЕРБ. Именно от същата партия е внесено сега предложението за ограничаване на карането. Велоалеите обаче не са навсякъде. Съществуват цели участъци без такива, а поставянето им предизвика бурни дебати, тъй като отне от тротоарното пространство за минувачите. Причината е, че шосетата са достатъчно претъпкани, за да се отдели пространство там. Велоалея по шосето има все пак на бул. „Сливница“, но другаде се наблюдават безумни решения.
Велоалеите на Варна лъснаха в най-големия сайт за куриози и небивалици в света 9gag.com. Заглавието е „Велоалея във Варна – направена с европейски пари“. На снимката се вижда криволичещата тясна „алея“, която преминава буквално пред стълбите на жилищните сгради, и това не е единственият случай.
Мнения на граждани
„Следващия път могат просто да сложат тънка жълта линия и да караме по нея“ – изрази варненец възмущението си от тънкия тротоарен участък, който му се полага.
„Няма как да ги забранят, защото аз няма как да навредя на някого с 20 км/час, но автомобилите могат – те са много по-опасни, защо тях не забранят?!" – възмущава се друг по-възрастен водач на въпросния модерен скутер.
„Забраняват ли ги? Не съм чула. Но това е невъзможно! Значи трябва да бутам между блоковете сутрин, за да изляза от района си и да търся велоалея, за да карам до работа“ – озадачена е друга варненка.
Как е в чужбина?
Въпросът с велоалеите е отдавна разрешен в другите държави, тъй като там велосипедите отдавна се използват за придвижване в натоварения трафик, а електрическите скутери са просто тяхно продължение и няма нужда тепърва да им се търси място. Цивилизованите държави са буквално опасани от специално отделени от тротоарите и улиците ленти за движение, които не пречат на никого. Понякога се смесват с другите участъци за движение, но така че никой да не е застрашен, разказват постоянно пътуващите извън страната.
Но там все пак говорим за мащабна и добре организирана градска среда. В нея леките превозни средства като велосипеди и скутери се използват за придвижване до централния градски транспорт. До него са изградени специални паркинги за колелетата, след което водачите продължават пътя си с метро, трамвай или автобус. Вечер прибират паркираната си собственост обратно, без тя да липсва поради кражба, и стигат отново до домовете си.
Има ли решение за варненци?
И така, докато наредбата още не е влязла в сила, мнозина вече се чудят как ще се справят в новата ситуация, за която решение отново няма. Затова надеждите са наредбата да не бъде приета окончателно. С цел да се предотврати приемането й, може да бъдат организирани и протести, коментира се по социалните мрежи сред малцината запознати с проблема. Опасенията са, че около документа не се шуми много, за да не бъде възпрепятствано гласуването му, след което вече ще е късно да се осигурят каквито и да е по-добри условия за всички и да се уталожат споровете.
Присъединете се към нашата общност в Telegram тук
Коментари